Sprzęt ortopedyczny

Bóle krzyża - przyczyny i leczenie

Bóle krzyża - przyczyny i leczenie
Bóle kręgosłupa, szczególnie dolnego odcinka czyli popularne bóle krzyża (low-back pain), są cierpieniem bardzo rozpowszechnionym, uprzykrzającym i utrudniającym życie i pracę wielu osobom. Skarżą się na nie ludzie w wieku średnim i starszym, a ostatnio także wielu młodocianych pacjentów.

Bóle krzyża i ich przyczyny

W większości przypadków powodem bólów krzyża są określone patologiczne zmiany kręgosłupa, jak: schorzenia krążków międzykręgowych, korzeni nerwowych, procesy zwyrodnieniowe, reumatyczne, zapalne, nowotworowe, wady wrodzone kręgów, skoliozy itp. Bóle krzyża (lumbalgia) pojawiają się także u zdrowych ludzi, którzy mają anatomicznie normalnie ukształtowany kręgosłup, a wykonują pracę w warunkach przekraczających fizjologiczną wytrzymałość kręgosłupa. Wówczas w zdrowym kręgosłupie pojawiają się patologiczne objawy, powstałe z przeciążenia.

Czynniki ryzyka wrunkujące bóle pleców


Do czynników ryzyka lumbalgii należą: - wysoki wzrost - otyłość - wiek lat - niewydolność mięśni brzucha i lędźwiowych - zaburzenia statyczne (skolioza, hiperlordoza, nierówność długości kończyn dolnych) - wady rozwojowe i zaburzenia wzrostu kręgosłupa - ciąża, w 56% ciąży występuje rwa kulszowa - hormon ciałka żółtego produkuje relaksynę, która przyczynia się do powstawania przepukliny - urazowość (w 41% przypadków nie udaje się ustalić przyczyn lumbalgii).

Czynniki ryzyka związane ze sposobem życia: - palenie tytoniu, powodujące kaszel - wymuszona pozycja, np. przy prowadzeniu samochodu - nadmierna aktywność sportowa. Pewne rodzaje sportów, np. football amerykański, hokej, jogging, golf, żeglarstwo, kręgle, koszykówka - są przyczyną częstego występowania low-back pain.

Czynniki związane z aktywnością zawodową: - ciężka fizyczna praca - długotrwała wymuszona postawa - powtarzalny wysiłek podnoszenia ciężarów - często powtarzane ruchy zginania lub rotacji. należy zapominać również Nie o czynnikach psychologicznych, takich jak: zaburzenia osobowości (histeria, hipochondria i depresja). Bywają one często zapominaną przyczyną bólów krzyża. Lekarze bardzo często spotykają się z tym problemem. Prawie co trzeci pacjent, odwiedzający gabinet, skarży się na bóle krzyża. Niepokojący jest fakt, że częstotliwość ich występowania zwiększa się. Bóle te wymagają wnikliwej diagnostyki różnicowej ze strony lekarza. Znalezienie i wyeliminowanie ich przyczyny gwarantuje sukces w leczeniu.

Częstą przyczyną dolegliwości dolnego odcinka kręgosłupa są przeciążenia statyczne. Powstają one podczas czynności angażujących w jednakowym stopniu mięśnie agonistyczne i antagonistyczne. Wynikiem tych czynności jest zmęczenie mięśni, ponieważ praca statyczna jest niekorzystna z punktu widzenia biomechanicznego i fizjologicznego (brak fazy rozkurczania, mocny skurcz, zakwaszanie mięśni, na skutek gromadzenia kwaśnych produktów glikogenolizy).

Synergia napięcia mięśni tułowia a zdrowy kręgosłup


W odcinku lędźwiowym kręgosłupa i miednicy istnieje dynamiczne, równoważące się współdziałanie między mięśniami brzucha i pośladkowymi, a mięśniami prostownikami grzbietu i zginaczami. W przypadku bólów krzyża wywołanych przeciążeniami dynamicznymi stwierdza się zwykle znaczne osłabienie mięśni brzucha i pośladkowych, a równolegle do tego wzmożone napięcie i skrócenie mięśni prostowników grzbietu oraz zginaczy biodra.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zaburzenia statyki kręgosłupa, wywołujące ból, mogą być także spowodowane jeszcze innymi czynnikami, takimi jak: - asymetryczna budowa ciała, asymetria budowy kończyn - nieergonomiczne stanowiska pracy i w związku z tym wymuszona, niefizjologiczna pozycja w trakcie jej wykonywania - nieprawidłowość budowy anatomicznej kręgosłupa.

Leczenie bólów krzyża


Postepowanie w przypadku bólów krzyża wywołanych przeciążeniem statycznym lub dynamicznym zaleca się wykonywanie zabiegów kinezyterapeutycznych, a następnie kinezoprofilaktycznych.

Do ćwiczeń kinezyterapeutycznych zalicza się:

I. ćwiczenia czynne, wzmacniające mięśnie brzucha i mięśnie pośladkowe w pozycjach izolowanych, z przewagą ćwiczeń izometrycznych, w celu utrzymania miednicy w poprawnym ustawieniu (zestaw ćwiczeń I).

II. ćwiczenia rozluźniające i rozciągające mięśnie prostowników grzbietu i zginaczy uda, ułatwiając poprawne ustawienie miednicy i amplitudę pracy tych mięśni (zestaw ćwiczeń II)

III. ćwiczenia antygrawitacyjne, które mają na celu wyrobienie nawyku prawidłowej postawy i prawidłowych nawyków ruchowych, związanych z wykonywaną pracą, codziennymi zajęciami domowymi i poza domowymi-kinezyprofilaktyczne, tzn. lepiej zapobiegać niż leczyć.

1. Podczas podnoszenia cięźarów zawsze uginaj kolana, potem unieś przedmiot i po wyprostowaniu pleców dźwignij go do góry. Zapobiegniesz w ten sposób sytuacjom nadmiernie obciążającym kręgosłup.
2. Gdy nosisz ciężary rozkładaj ich wagę, po to, aby symetrycznie obciążyć kręgosłup. Korzystniej jest nosić dwie Iżejsze torby niż jedną ciężką.
3. Śpij na twardym, prostym posłaniu. Pamiętaj, że materac na którym śpisz, nie może być ani za miękki, ani za twardy. Powinien być elastyczny, aby równomiernie podpierać wszystkie części ciała.
4. Siedź na krześle z dobrym oparciem. Pamiętaj, że właściwa postawa zapobiega bólom kręgosłupa. Śiedź na dobrym krześle, którego oparcie jest ustawione tak, że wspiera plecy około cm nad powierzchnią siedzenia.
5. Dostosuj stanowisko pracy do wymogów swego kręgosłupa. Staraj się nie naginać kręgosłupa, ale dostosuj do jego wymogów swój warsztat pracy.

Reasumując

Zestaw I - ćwiczenia czynne, wzmacniające mięśnie brzucha i pośladkowe.

Zestaw II - ćwiczenia rozluźniające i rozciągające. Z naszego doświadczenia wynika, że u pacjentów z bólami krzyża spowodowanymi kontuzjami, stłuczeniami, przeciążeniami statycznymi wspaniałe efekty przynosi łączne stosowanie kinezyterapii, fizykoterapii oraz odpowiedniego zaopatrzenia ortopedycznego.

Używanie pasów lędźwiowych i gorsetów ortopedycznych


U niektórych pacjentów z bólami krzyża występuje osłabienie mięśni utrzymujących prawidłową postawę ciała: mięśni pośladkowych, brzucha i grzbietu. Głównie tym pacjentom zalecam okresowe noszenie specjalnych sznurówek lędźwiowo-krzyżowych oraz wysokich sznurówek półsztywnych z podpaszkami, które wspaniale stabilizują kręgosłup lędźwiowy i piersiowy i działają przeciwbólowo. Szeroki wybór takich gorsetów ortopedycznych i pasów lędźwiowych oferuje nasz sklep medyczny medicalbroker.pl.

Należy pamiętać że odpowiednio dobrane i dopasowane zaopatrzenie ortopedyczne jest bardzo efektywne, likwiduje ból, przynosi ulgę oraz długo oczekiwaną poprawę. Wpływa także na utrzymanie prawidłowej postawy ciała oraz wymusza ochronę kręgosłupa podczas wykonywania wielu czynności dnia codziennego.

Leczenie bólów krzyża powinno być kompleksowe. Jednym z jego ważnych elementów jest zaopatrzenie ortopedyczne, które powinno być stosowane w leczeniu każdego, związanego z przeciążeniem, zespołu bólowego kręgosłupa.

Jak dbać o kręgosłup?


1. stwórz sobie ergonomiczne stanowisko pracy, przystosuj sprzęty i narzędzia do swojego wzrostu (np. wysokość deski do prasowania),
2. wykonuj ćwiczenia polegające na unoszeniu i opuszczaniu ramion,
3. odpoczywaj i zmieniaj pozycję ciała w regularnych odstępach czasu, aby nie dopuścić do nadmiernego skurczu i przeciążenia mięśni,
4. rozdzielaj równo na obie ręce niesiony ciężar np. ciężkie torby, walizki,
5. naucz się odpowiednio kichać i kaszleć - w pozycji przeprostu kręgosłupa,
6. proś o pomoc w sytuacjach, gdy czujesz, że jest ci potrzebna,
7. korzystaj z porady lekarskiej w razie utrzymujących się bólów krzyża i pleców. Najczęstszą jednak przyczyną bólów krzyża są patologiczne zmiany krążków międzykręgowych.