Od spaceru do biegania czyli jak zacząć sportową przygodę

Od spaceru do biegania czyli jak zacząć sportową przygodę

W dawnych czasach ludzie w poszukiwaniu jedzenia przemierzali dziennie 30 - 40 kilometrów. Współcześni ludzie nauczyli się "gonić króliczka" siedząc w pracy, w samochodzie i przy komputerze. A biorąc się za uprawianie sportu, chcą od razu wstać z siedzenia i zacząć biegać maraton - Tak jakby dalej byli w "wyścigu szczurów", nie dając swojemu organizmowi żadnej taryfy ulgowej. Podczas gdy warto tą przygodę zacząć od spacerów na świeżym powietrzu i przygotowania siebie do wysiłku fizycznego.

Znasz powiedzenie "Sport to zdrowie ",ale również inwestycja czasowa i mentalna. Zobacz od czego najlepiej zacząć, aby była ona opłacalna dla Ciebie i Twojego Zdrowia.

Od spaceru do biegania

Lekarze i Fizjoterapeuci już od dawna nawołują do uprawiania sportu. Argumentują że tylko dzięki regularnej aktywności fizycznej - najlepiej na świeżym powietrzu, jesteśmy w stanie polepszyć stan swojego zdrowia. Co więcej, gimnastyka pozwala je nawet naprawić. Powstrzymuję rozwój chorób krążenia, pomaga osobom z nadciśnieniem i cukrzycą, poprawia wydolność płuc i obniża cholesterol. Problem w tym, że regularne uprawianie sportu nierzadko wiąże się z wydatkami. A to na sprzęt sportowy, a to na karnety i wstęp na siłownie, basen, fitness czy kort do tenisa. W efekcie może się okazać, że choćbyśmy chcieli, nie stać nas na uprawianie sportu...Nic bardziej mylnego!

Darmowy spacer po lesie

Spacer może okazać się rozwiązaniem naszych problemów.Nic nas nie kosztuje, a nie dość,że rozrusza zastane po "zimowym śnie" mięśnie i stawy, to jeszcze będzie świetną okazją,na wspólną zabawę z rodziną i znajomymi. By wspólne wyprawy nam się nie nudziły, radzimy zawsze wybierać nowe trasy spaceru.Specjaliści radzą jednak, aby unikać ścieżek sąsiadujących z trasami komunikacyjnymi lub blokowiskami. Zdrowy oddech złapiemy przede wszystkim w lesie, górach nad morzem.Wśród drzew nierzadko można obserwować różne gatunki zwierząt i roślin podziwiając życie natury.


Regularny Marsz

Jeśli etap spacerów masz już za sobą, przed tobą coraz większa chęć poprawienia kondycji. Możesz zdecydować się na krok marszowy to szybsza wersja chodu. Wystarczy że przyspieszysz dwukrotnie - jak mówią profesjonaliści, a na efekty nie trzeba będzie długo czekać, A celem będzie smukła sylwetka, wzmocnione mięśnie i stawy - dwa razy szybciej! Specjaliści zdradzają też sposób na zbędne kilogramy: należy poświęcić 15 minut z 30 minutowego treningu na podchodzenie pod górę. Dzięki temu spala się  dodatkowo 100 kcal. Można też wspierać się kijkami do nordic walking.

Trucht i jeszcze szybciej

Ostatnim etapem tego rodzaju treningów jest bieganie. Pamiętaj jednak by nie zaczynać od maksymalnego tempa i najtrudniejszego górzystego terenu. Najlepiej przez pierwszy tydzień lub dwa tygodnie biegaj truchtem czyli najwolniejszym typem biegu, w którym nie musisz unosić stóp wysoko do góry.

Pilnuj też swojego ciśnienia i tętna. Powinno wynosić 60-70% tego maksymalnego. Jak je obliczyć? To proste, skorzystaj z wzoru 220 (to wartość tętna maksymalnego) minus Twój wiek .

Ważne rady dla wszystkich pragnących biegać

Rozgrzewka to sprawa absolutnie konieczna, jeśli chcesz się ustrzec urazów narządu ruchu (mięśnie, ścięgna, więzadła, stawy). Jak długo powinna trwać? Wystarczy że wykonasz 2 x 10 przysiadów, popularnych pajacyków, skrętów całego tułowia. Nie zapominaj o krążeniach barków i ramion w ilości najlepiej 30 w przód i 30 w tył (tzw "wiatraków") jeżeli porządnie wykonasz te ćwiczenia rozgrzewka zajmie Ci ok 10-15 minut.

Zadbaj o swoją dietę

Coś do picia i jedzenia. Najlepsza będzie niegazowana woda mineralna lub samodzielnie przygotowany napój izotoniczny, który możesz zrobić samemu w domu - ze świeżo wyciskanych owoców i warzyw. Ważna rada należy zadbać też o prawidłową dietę oraz suplementację wspomagającą odżywienie naszego organizmu w niezbędne mikroskładniki.

Przygotuj się

Rozciąganie. W ten sposób należy kończyć każdy trening.Stań w lekkim rozkroku na szerokość bioder z rękami w górze i na przemian stawaj na palcach i całej stopie. Powtórz ćwiczenie kilkunastokrotnie, a następnie spróbuj zrobić serię kilku skłonów, żeby ręce zbliżyły się jak najbliżej ziemi. Rozciągnięte mięśnie szybciej się regenerują i rzadziej ulegają kontuzjom.

Pomyśl też o dobrych butach do biegania/trekkingu tu najlepiej skorzystać z wyprzedaży. Istotną rzeczą jest zakup odpowiednich wkładek ortopedycznych do obuwia, które zapewnią komfort naszym stopą gwarantując odciążenie stawów.

Konsultacja lekarska!

I najważniejsze, przed podjęciem wzmożonej aktywności fizycznej zalecane jest ogólne badanie lekarskie - żeby określić aktualny stan zdrowia Twojego organizmu!